ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ
ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Περιεχόμενα

ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΟΣ

Έδρα της επιχείρησης

Γενικά η εμπορική δραστηριότητα δεν μπορεί να έχει έδρα το σπίτι. Για την έδρα, λοιπόν, της επιχείρησής σας, μπορείτε:

  • Να ενοικιάσετε κάποιο χώρο με το αντίστοιχο μισθωτήριο συμβόλαιο που θα πρέπει να κατατεθεί στην εφορία ή
  • Να δηλώσετε κάποιον ιδιόκτητο χώρο που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ως επαγγελματική στέγη

Κατάλληλη Επιχειρηματική Δραστηριότητα

  • Η δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος (e-shop) δεν απαιτεί συγκεκριμένη αδειοδότηση, καθώς εντάσσεται στην «ελευθερία ανάληψης και άσκησης δραστηριότητας της Κοινωνίας της Πληροφορίας» όπως αυτή περιγράφεται ρητά στο άρθρο 3 του Π.Δ. 131/2003 «Προσαρμογή στην Οδηγία 2000/31 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με ορισμένες νομικές πτυχές των υπηρεσιών της κοινωνίας της πληροφορίας, ιδίως του ηλεκτρονικού εμπορίου στην εσωτερική αγορά» («Οδηγία για το Ηλεκτρονικό Εμπόριο»).
  • Ένα ηλεκτρονικό κατάστημα δεν διαφέρει φορολογικά από ένα φυσικό. Ως αποτέλεσμα, η έναρξη της επιχείρησης e-shop στην εφορία είναι ένα βήμα απαραίτητο για τη δημιουργία του. Αυτό μπορεί να γίνει με τους εξής εναλλακτικούς τρόπους:

 

  1. Νέος ΚΑΔ σε υφιστάμενη επιχείρηση για πωλήσεις μέσω ηλεκτρονικού καταστήματος,
  2. Έναρξη επιχείρησης στην εφορία:

 

  • Προσωρινή εγγραφή στο αρμόδιο επιμελητήριο (πιθανότατα επαγγελματικό ή εμπορικό)
  • Εγγραφή στον ΕΦΚΑ – ΟΑΕΕ (Είναι υποχρεωτική)
  • Έναρξη στην εφορία με δήλωση του κατάλληλου/ων ΚΑΔ και απόκτηση ΑΦΜ (Θα προσκομίσετε τις βεβαιώσεις εγγραφής σε Επιμελητήριο και ΕΦΚΑ)
  • Οριστική εγγραφή στο αρμόδιο επιμελητήριο.

 

Σημειώνεται ότι η έναρξη στην εφορία μπορεί πλέον να γίνει και μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας της ΑΑΔΕ «myAADElive».

Επίσης λάβετε υπόψη σας ότι πλέον είναι υποχρεωτικά τα ηλεκτρονικά τιμολόγια. Θα χρειαστείτε λοιπόν ταμειακή μηχανή ή φορολογικό μηχανισμό ή κατάλληλο εμπορικό πρόγραμμα για την έκδοση αποδείξεων και σύνδεση με την πλατφόρμα «myDATA» για την καταχώρηση και παρακολούθηση των εσόδων και των εξόδων της επιχείρησης σας στα ηλεκτρονικά βιβλία της ΑΑΔΕ.

Κατασκευή Ηλεκτρονικού Καταστήματος (E-Shop)

Κατοχύρωση ονόματος ιστοτόπου (domain name). Το domain name θα αποτελεί την ηλεκτρονική διεύθυνση του ηλεκτρονικού σας καταστήματος. Οι πιο συνηθισμένες καταλήξεις για ελληνικά e-shop είναι το .gr, .com, .eu, .com.gr κ.ά. Η κατοχύρωση του domain name γίνεται από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ).

  • Καταχώρηση της εταιρείας και του domain name στο Γενικό Εμπορικό ΜΗτρώο (ΓΕΜΗ), σύμφωνα με τα οριζόμενα στο Ν. 4635/2019, άρθρα 86 και 95.
  • Κατασκευή ιστοσελίδας ηλεκτρονικού καταστήματος (e-shop).

 

Στο Π.Δ. 131/2003 «Προσαρμογή στην Οδηγία 2000/31 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με ορισμένες νομικές πτυχές των υπηρεσιών της κοινωνίας της πληροφορίας, ιδίως του ηλεκτρονικού εμπορίου στην εσωτερική αγορά» («Οδηγία για το Ηλεκτρονικό Εμπόριο»), ρυθμίζονται ζητήματα λειτουργίας των ηλεκτρονικών καταστημάτων όπως:

  • Οι γενικές πληροφορίες (επωνυμία, γεωγραφική θέση, αριθμός ΓΕ.ΜΗ-βλ παρακάτω-τα στοιχεία επικοινωνίας, κ.ά.) που θα πρέπει να παρέχονται (άρθρο 4).
  • Ζητήματα εμπορικών επικοινωνιών όπως εκπτώσεις, δώρα κ.ά. (άρθρα 5-6).
  • Ζητήματα συμβάσεων που καταρτίζονται με ηλεκτρονικά μέσα (άρθρα 8-10).
  • Εξώδικος διακανονισμός διαφορών (άρθρο 16).
  • Οι προβλεπόμενες κυρώσεις (άρθρο 19).

 

Επίσης, με την αρ. 31619/15.03.2017 Υπουργική Απόφαση εκδόθηκε ο «Κώδικας Καταναλωτικής Δεοντολογίας για το Ηλεκτρονικό Εμπόριο», στον οποίο αναφέρονται οι γενικές αρχές και οι ελάχιστοι κανόνες επαγγελματικής δεοντολογίας και ηθικής συμπεριφοράς, που πρέπει να τηρούνται απέναντι στον καταναλωτή από τις επιχειρήσεις, στο πλαίσιο των συμβάσεων πώλησης αγαθών ή παροχής υπηρεσιών που συνάπτονται εξ ολοκλήρου διαδικτυακά, έναντι αμοιβής.

Επισημαίνεται ότι, πλέον των ανωτέρω, εφαρμογή επί ζητημάτων ηλεκτρονικού εμπορίου έχουν και οι διατάξεις του Νόμου Καταναλωτή (Ν.2251/94) στο τρίτο μέρος του οποίου (άρθρα 3 και 4) ρυθμίζονται θέματα συμβάσεων από απόσταση και συμβάσεων εκτός εμπορικού καταστήματος, μεταξύ των οποίων και το δικαίωμα στην υπαναχώρηση που θα πρέπει να αναγράφεται στο ηλεκτρονικό κατάστημα.

Μετά την Κατασκευή Ηλεκτρονικού Καταστήματος (E-Shop)

Μετά την κατασευή του e-shop σας, εάν συμμετέχετε σε marketplaces στην Ελλάδα (για παράδειγμα Shopflix, Skroutz, Best Price) ή στην Ευρωπαϊκή Ένωση, θα πρέπει να λάβετε υπόψη όσα ορίζονται στον Κανονισμό (ΕΕ) 2022/2065 «σχετικά με την ενιαία αγορά ψηφιακών υπηρεσιών και την τροποποίηση της οδηγίας 2000/31/ΕΚ (πράξη για τις ψηφιακές υπηρεσίες)», ιδιαίτερα τα άρθρα 30-32.

ΚΩΔΙΚΑΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΗΣ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ

θεσμικό-πλαίσιο

ΥΑ 31619/2017 (ΦΕΚ 969 Β’)

Ο Κώδικας Καταναλωτικής Δεοντολογίας για το Ηλεκτρονικό Εμπόριο αφορά σε κανόνες αυτορρύθμισης των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο ηλεκτρονικό εμπόριο*, θέτει τις γενικές αρχές και ορίζει τους ελάχιστους κανόνες επαγγελματικής δεοντολογίας και ηθικής συμπεριφοράς, που πρέπει να τηρούνται απέναντι στον καταναλωτή από τις επιχειρήσεις. Ο Κώδικας εφαρμόζεται στις συναλλαγές στο πλαίσιο των συμβάσεων πώλησης αγαθών ή παροχής υπηρεσιών που συνάπτονται μεταξύ καταναλωτών και προμηθευτών έναντι αμοιβής εξ ολοκλήρου διαδικτυακά, δηλαδή με ηλεκτρονικά μέσα εξ αποστάσεως χωρίς να είναι απαραίτητη η ταυτόχρονη φυσική παρουσία των δύο μερών (συναλλαγές B2C).

Ο Κώδικας αποτελείται συνολικά από 8 άρθρα, στα οποία συνοψίζονται τα παρακάτω:

  • Στο άρθρο 3 τίθενται οι γενικές αρχές και υποχρεώσεις των ηλεκτρονικών καταστημάτων, τα ελάχιστα στοιχεία ενημέρωσης του καταναλωτή και κανόνες για τη διαφήμιση – προώθηση.
  • Στο άρθρο 4 περιλαμβάνονται διατάξεις για την προστασία ανηλίκων και άλλων ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού.
  • Στο άρθρο 5 περιλαμβάνονται ρυθμίσεις για την ασφάλεια συναλλαγών και την προστασία προσωπικών δεδομένων.
  • Το άρθρο 6 ρυθμίζει το δικαίωμα υπαναχώρησης για τους καταναλωτές.
  • To άρθρο 7 ρυθμίζει την εξασφάλιση της εξυπηρέτησης των καταναλωτών.
  • Το άρθρο 8 προβλέπει την Ηλεκτρονική Εναλλακτική επίλυση των καταναλωτικών διαφορών: τη δυνατότητα εναλλακτικής επίλυσης καταναλωτικών διαφορών που έχουν προκύψει από συμβάσεις ηλεκτρονικής πώλησης προϊόντων ή παροχής υπηρεσιών με χρήση της πλατφόρμας Ηλεκτρονικής Επίλυσης Διαφορών – ΗΕΔ.

 

Επίσης ο Κώδικας δημοσιεύεται στους διαδικτυακούς τόπους των επιχειρήσεων σε σημείο το οποίο εύκολα μπορεί να εντοπίσει και να έχει πρόσβαση ο καταναλωτής.

*Νομικά ή φυσικά πρόσωπα με έδρα την Ελλάδα που παρέχουν προϊόντα ή/και υπηρεσίες προς καταναλωτές στην Ελλάδα ή/και στο Εξωτερικό, δραστηριοποιούμενα νομίμως ευθέως ή/και ως μεσάζοντες παροχής υπηρεσιών έναντι αμοιβής άμεσης ή έμμεσης με ηλεκτρονικά μέσα εξ αποστάσεως και κατόπιν προσωπικής επιλογής του καταναλωτή.

ΒΡΑΧΥΧΡΟΝΙΑ ΜΙΣΘΩΣΗ ΑΚΙΝΗΤΩΝ

Η δραστηριότητα της βραχυχρόνιας μίσθωσης ακινήτων στη χώρα μας ρυθμίζεται με το άρθρο 111 του ν. 4446/2016 «Πτωχευτικός Κώδικας, Διοικητική Δικαιοσύνη, Τέλη-Παράβολα, Οικειοθελής αποκάλυψη φορολογητέας ύλης παρελθόντων ετών, Ηλεκτρονικές συναλλαγές. Τροποποιήσεις του ν. 4270/2014 και λοιπές διατάξεις» (Α’ 240), όπως ισχύει.

Ειδικότερα, ως βραχυχρόνια μίσθωση ορίζεται η μίσθωση ακινήτου που συνάπτεται μέσω των ψηφιακών πλατφορμών για συγκεκριμένη χρονική διάρκεια, μικρότερη του έτους. Η δυνατότητα βραχυχρόνιας μίσθωσης ακινήτου μέσω των σχετικών ψηφιακών πλατφορμών στο πλαίσιο της οικονομίας διαμοιρασμού επιτρέπεται υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, ενώ το εισόδημα που αποκτάται απαλλάσσεται του ΦΠΑ, καθώς φορολογείται ως εισόδημα παραγόμενο από ακίνητη ιδιοκτησία, στο πλαίσιο των διατάξεων του άρθρου 39Α του ν. 4172/2013 (Α’ 167). Παράλληλα, με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Οικονομικών και Τουρισμού προβλέπεται η δυνατότητα, για λόγους που σχετίζονται με την προστασία της κατοικίας, να καθοριστούν γεωγραφικές περιοχές, όπου θα ισχύουν περιορισμοί στη διάθεση ακινήτων για βραχυχρόνια μίσθωση ως εξής:

α. Να μην επιτρέπεται η βραχυχρόνια μίσθωση άνω των δύο (2) ακινήτων ανά Α.Φ.Μ.

δικαιούχου εισοδήματος.

β. Η μίσθωση κάθε ακινήτου να μην υπερβαίνει τις ενενήντα (90) ημέρες ανά ημερολογιακό έτος και για νησιά κάτω των δέκα χιλιάδων (10.000) κατοίκων τις εξήντα (60) ημέρες ανά ημερολογιακό έτος. Υπέρβαση της διάρκειας του προηγούμενου εδαφίου επιτρέπεται, εφόσον το συνολικό εισόδημα του εκμισθωτή ή του υπεκμισθωτή, από το σύνολο των ακινήτων που διαθέτει για μίσθωση ή υπεκμίσθωση, δεν ξεπερνά τις δώδεκα χιλιάδες (12.000) ευρώ κατά το οικείο φορολογικό έτος.

Σε κάθε περίπτωση προβλέπεται η υποχρέωση εγγραφής των ιδιοκτητών/ επιχειρηματιών διαχείρισης ακινήτων στο ηλεκτρονικό Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής που τηρείται στην ΑΑΔΕ. Με την εγγραφή στο Μητρώο, αποδίδεται ένας μοναδικός αριθμός, ο οποίος πρέπει υποχρεωτικά να συνοδεύει την ανάρτηση του ακινήτου στις ψηφιακές πλατφόρμες, σύμφωνα με την περ. β της παρ. 2 του άρθρου 111 του ν. 4446/2016 (Α’240). Σε περίπτωση μη τήρησης και παράβασης των υποχρεώσεων που απορρέουν από τις κείμενες διατάξεις, προβλέπεται η επιβολή χρηματικών κυρώσεων.

ΥΠΟΒΟΛΗ ΕΡΩΤΗΜΑΤΩΝ

Μπορείτε να υποβάλλετε τα ερωτήματά σας στην παρακάτω φόρμα επικοινωνίας.